Kitesurfbars, ook wel controlebars genoemd, zijn een cruciaal onderdeel van een kitesurfuitrusting, omdat ze de kite met de rijder verbinden en controle over de bewegingen van de kite mogelijk maken. Er zijn verschillende belangrijke verschillen tussen kitesurfbars, en deze verschillen kunnen de prestaties en het rijgedrag van de kite beïnvloeden. Hier zijn enkele veelvoorkomende factoren waarmee u rekening moet houden:
Barlengte:
Langere barren bieden doorgaans meer hefboomwerking en kracht, waardoor het gemakkelijker wordt om grotere kites te besturen.
Kortere barren worden over het algemeen gebruikt voor kleinere kites en kunnen snellere responstijden bieden.
Verstelbare versus vaste bar-ends:
Sommige barren hebben verstelbare bar-ends, waardoor je de effectieve stuurbreedte kunt veranderen. Dit kan het reactievermogen en de kracht van de kite beïnvloeden.
Depower-systeem:
Er zijn twee hoofdtypen depowersystemen: Clamcleat en Power Bracket.
Clamcleat-systemen gebruiken een schoenplaat om de depowerlijn op zijn plaats te vergrendelen.
Power Bracket-systemen gebruiken een beugel die langs de depowerlijn schuift om het vermogen aan te passen.
Chickenfinger:
De chickenfinger is het deel van de bar dat aan het harnas van de berijder wordt bevestigd.
Sommige barren hebben een vaste chickenfinger, terwijl andere een snelontgrendelingsmechanisme hebben voor noodsituaties.
Veiligheidssystemen:
Moderne kitesurfbars zijn voorzien van diverse veiligheidssystemen, zoals snelspanmechanismen en safety leashes, om in noodsituaties snel en eenvoudig los te maken van de kite.
Boven of onder de bar Depower:
Het depower-aanpassingssysteem kan zowel boven als onder de bar worden geplaatst.
Boven de bar systemen zijn over het algemeen gemakkelijker te bereiken en aan te passen, terwijl systemen onder de bar een schonere en minder rommelige opstelling kunnen bieden.
Markeringslijnsysteem:
Dit systeem bepaalt hoe de kite uitvlagt (kracht verliest) bij een noodontgrendeling.
Sommige systemen maken gebruik van een enkele frontlijnveiligheid (SFS), terwijl andere een vijfde lijn of een hybride systeem gebruiken. Tegenwoordig is SFS/4 lijns het meest gebruikte systeem.
Materiaal en bouwkwaliteit:
Het materiaal en de bouwkwaliteit van de bar kunnen de duurzaamheid en algehele prestaties beïnvloeden.
Bij het kiezen van een kitesurfbar is het belangrijk om rekening te houden met je vaardigheidsniveau, het type kites dat je gaat gebruiken en je persoonlijke voorkeuren voor controle en handling. Het is ook van cruciaal belang om de aanbevelingen van de fabrikant op te volgen voor het specifieke vliegermodel dat je met de bar wilt gebruiken.
Hoge Of Lage Split?
De termen "hoge split" en "lage split" in de context van kitebars verwijzen naar de positionering van de voorlijnen ten opzichte van de achterlijnen op de bar. Deze configuratie kan de prestaties van de kite beïnvloeden, vooral wat betreft bardruk, draaisnelheid en depower.
Hoge splitsing:
Op een kite met een hoge split zijn de voorlijnen hoger op de leading edge van de vlieger bevestigd dan de achterlijnen. Deze opstelling resulteert doorgaans in een hogere bardruk, waardoor je meer weerstand voelt bij het sturen van de kite. Hoge splitbars worden vaak geassocieerd met een directere en responsievere vliegercontrole. Ze kunnen bijdragen aan een snellere en meer cruciale draaistijl.
Lage split:
In een lage splitconfiguratie zijn de voorlijnen lager op de voorrand van de vlieger bevestigd in vergelijking met de achterlijnen. Laag gespleten barren bieden over het algemeen een lichtere bardruk, waardoor het minder vermoeiend is voor de rijder tijdens langere sessies. Deze configuratie resulteert vaak in een meer geleidelijke en voorspelbare draaistijl. Opstellingen met een lage split kunnen een soepeler en minder agressief gevoel geven, wat misschien de voorkeur heeft van rijders die prioriteit geven aan comfort en gebruiksgemak.
Kiezen tussen een high split en low split kitebar komt vaak neer op persoonlijke voorkeur en vaarstijl. Sommige rijders geven de voorkeur aan het directe en responsieve gevoel van een hoog gespleten bar voor agressievere en dynamischere manoeuvres, terwijl anderen kiezen voor een laag gespleten bar voor een meer ontspannen en comfortabele rijervaring.
De specifieke kenmerken van een kite worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder het ontwerp, de vorm en de configuratie van de kite. De keuze voor een hoge of lage splitbar is slechts één element in de algehele setup dat bijdraagt aan het gedrag van de kite in de lucht. Rijders kunnen met verschillende setups experimenteren om de bar/kite te vinden die het beste bij hun voorkeuren en rijstijl past.
BAR/KITE CONNECTION |
|||||
KITE BRANDS |
KITE'S SIDE |
SPLIT |
|||
North |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Eleveight |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Spleene |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
ReedIn |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Best |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
CrazyFly |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Slingshot |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Ocean Rodeo |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Cabrinha |
knot |
loop |
loop |
knot |
V |
Duotone |
loop |
knot |
knot |
loop |
High V |
Naish |
loop |
knot |
knot |
loop |
V |
Ozone |
loop |
knot |
knot |
loop |
V |
Flysurfer |
knot |
knot |
knot |
knot |
V |
F-One |
knot |
knot |
knot |
knot |
High V |